Chrońmy nasze dziedzictwo kulturowe - strona Stowarzyszenia ochrony dziedzictwa kulturowego "Miejsce"
środa, 30 marca 2005
Kim jesteśmy
Stowarzyszenie Ochrony Dziedzictwa Kulturowego Polski "Miejsce" powstało w styczniu 2005 w Warszawie.

Naszym celem jest walka o ochronę naszych osiągnięć kulturowych. Naszym celem jest promocja tego, co mamy wspaniałe tak, aby zaistniało to w światowej kulturze. Chcemy, aby nasze osiągnięcia były prawnie chronione w Unii Europejskiej jako elementy tylko naszej kultury. Co nasze to nasze.
Zrozumieliśmy, że dziś, gdy jesteśmy w tyglu wielu narodów Europejskiej Unii nasza tożsamość może tracić na ostrości. Dlatego zdecydowaliśmy się działać.

Według nas smutne i niezwykle tragiczne jest to, że tylko kilka z naszych narodowych produktów bądź skarbów dziedzictwa będzie wpisanych w Unii jako produkty regionalne z terytorium naszego kraju.

Sztandarowym polskim produktem regionalnym jest oscypek. Dzięki ochronie ma on szanse zaistnieć w Europie jako coś z Polski. Inne nasze produkty jak bigos, miód pitny, bursztynowa biżuteria, łowickie czy kurpiowskie wycinanki, choć nie chronione, to rzeczy, które już teraz w mniejszym lub większym stopniu zaistniały w świadomości europejczyków.

Stawiamy pytanie czy tylko tyle stworzyliśmy?!
Stawiamy pytanie z czym pozytywnym mają europejczycy kojarzyć nasz kraj.
Narody odnoszą sukces gdy mają wpływ zarówno na kulturę wysoką jak i kulturę masową. Narody odnoszą sukces gdy są w stanie zaistnieć w umysłach obcokrajowców!


Pytamy więc czy oprócz sukcesów z zakresu kultury wysokiej - znanych dziś plastyków jak Paweł Althamer, filmowców jak Roman Polański i Andrzej Wajda, czy muzyków jak Tomasz Stańko lub Wojciech Kilar - nasz naród w ostatnim czasie nie odniósł sukcesów w kulturze masowej?
Wierzymy, że odniósł. Wierzymy, że mamy jeszcze czym się pochwalić!
Wydaje nam się jednak, że nie potrafimy wypromować naszych sukcesów - produktów, zwyczajów i miejsc, które zasługują na uznanie na światowych rynkach i zasługują, by były rozpoznawalne jako część polskiej kultury..

Czy mamy produkty regionalne na miarę francuskich win Bordeaux, hiszpańskiego wina Rioja, irlandzkiego Guinessa, włoskiej pizzy i spagetti czy holenderskich serów bądź choćby tulipanów?

Czy nasz kraj może poszczycić się czymś co tkwi w świadomości milionów europejczyków jako coś polskiego tak mocno jak chociażby francuskie zamki na Loarą, wiedeńskie walce, angielskie puby bądź doubledeckery, bawarskie piwne octoberfesty, hiszpańskie walki byków, węgierski Tokaj czy szkocka whiskey?

Wierzymy, że mamy skarby, ale nie potrafimy ich dostrzec, pokochać i odpowiednio wypromować.

Czas to zmienić i zawalczyć o swoje!

Dołącz do nas i działaj.

Pomóż nam walczyć o ochronę i promocję naszego jestestwa, naszej tożsamości. Pomóż nam sprawić by nasze skarby zaistniały w świadomości Europy. Postaw sobie pytanie z czym Niemcowi czy Holendrowi kojarzy się Polska. Zobacz nasze propozycje i pomóż nam je promować!

Czekamy również na inne propozycje działań.


Oto tematycznie pogrupowane propozycje (znajdują się również na górze w zakładkach)

-----------------------------------------------------

+ ARCHITEKTURA
+ KULINARIA
+ UBIORY
+ ZWYCZAJE

-----------------------------------------------------
19:24, nietam.botu , O nas
Link Komentarze (10) »